منتدى فتوكة
بســـمِ آلله الرحمآن الرحيم
السلآم عليكم ورحمة الله وبركآته
نتـمنى لكـــ قضـآء ـأوقـآت ممتــعه و مفيده معنـآ
ـإستمـتع برفقتنـآ وـاستفيد من مواضيعنا وأفيد
في منتدـآنـآ ـالرـآئع و ـالمتألق
♥️ مٍڹٺډى فتوكة ♥️
شكـرـآ لـزيـآرتنـآ
وشكرا لاشتراكك معنا....
اضغط على التسجيل اذا كنت / ي غير مسجل/ة
و على دخول اذا كنت عضو/ة
منتدى فتوكة
بســـمِ آلله الرحمآن الرحيم
السلآم عليكم ورحمة الله وبركآته
نتـمنى لكـــ قضـآء ـأوقـآت ممتــعه و مفيده معنـآ
ـإستمـتع برفقتنـآ وـاستفيد من مواضيعنا وأفيد
في منتدـآنـآ ـالرـآئع و ـالمتألق
♥️ مٍڹٺډى فتوكة ♥️
شكـرـآ لـزيـآرتنـآ
وشكرا لاشتراكك معنا....
اضغط على التسجيل اذا كنت / ي غير مسجل/ة
و على دخول اذا كنت عضو/ة
منتدى فتوكة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

لو بتدوري على صحبة و لمة و كلام من القلب و بسمة، و محتارة تروحي فين، هتلاقي فتوكة موجودة فيها ايادى بالخير ممدودة: يلا تعالي مع احلى صحبة دنيا ودين!

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

تجربتي مع انقاص الوزن - انقصت وزني بطريقة صحية وسليمة

كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin

المساهمات : 609

تجربتي مع انقاص الوزن - انقصت وزني بطريقة صحية وسليمة Empty
مُساهمةموضوع: تجربتي مع انقاص الوزن - انقصت وزني بطريقة صحية وسليمة   تجربتي مع انقاص الوزن - انقصت وزني بطريقة صحية وسليمة Emptyالأحد أكتوبر 12, 2014 2:06 am

النهردة هحكيلكم عن خبرتي مع التخسيس

انا كنت لسة قبل الجواز وكان عندي وزن زايد حوالي 20 كيلو الأول بدأت اجرب اتبع نظام غذائي من النت او من اي صديقة راحت لدكتور مثلا واداها ريجيم بس مكنتش بستمر او مكنتش بلاقي النتيجة المرجوة

وحدة صاحبتي قالتلي على جيم للسيدات قررت اروحه واجرب , وفعلا رحت الجيم وكنا بنلعب ايروبكس واجهزة ساعتين 3 مرات في الأسبوع

لقيت عدد كبير من السيدات اللي اوزانهم اكتر مني بكتير وبيلعبوا الرياضة بنشاط ولقيت سيدات معندهمش وزن زائد بس بيلعبوا ليخافضوا على رشاقتهم

في الأول كان الموضوع مرهق والتمارين متعبة بس بعد اسبوع او اتنين بدأت عضلاتي تقوى وبقيت اعمل التمارين من غير ما احس بإرهاق او احس ان روحي بتطلعتجربتي مع انقاص الوزن

بدأت اتشجع وخسيت 2 كيلو في اول اسبوعين وده شجعني احاول انظم في اكلي كمان جمب الرياضة بس في نفس الوقت ماحرمتش نفسي من حاجة كنت باكل كل حاجة بس كميات صغيرة

وبعد 7 شهور من الرياضة جسمي رجع مشدود وقوامي اتحسن كتير وفقدت الوزن اللي كان مضايقني

ميوة الرياضة يا جماعة ان الجلد بيتشد يعني بتخسي ومش بيحصلك ترهل او سيلوليت في الجلد

بعد ما سبت الجم بقيت اواضب على المشي كل يوم ساعة الصبح, كنت بنزل انا وصحبتي او لوحدي امشي بس لازم تكون خطوة ثابتة ومتوسطة السرعة

اتعلمت حاجات كتير من التجربة دي:

1. ان الريجيم لوحده مش كفاية لازم حركة ورياضة او مشي
يعني لو قعدتي تشربي جنزبيل وشاي تخسيس طول عمرك من غير ما تنظمي اكلك وتمارسي الرياضة يبقى مش هتخسي يا عدولةتجربتي مع انقاص الوزن Very Happy

2. روحي مكان او مارسي الرياضة مع حد عشان تتشجعي bounce

3. غلط واكبر غلط انك تمنعي نفسك من الأكل كله وتصومي لأن مقاومتك هتنهار بسرعة ومش هتكملي وهترجعي تاكلي اكتر من الأولتجربتي مع انقاص الوزن Rolling Eyes

4. بلاش نستعجل ونخس بسرعة محدش بيجري وراكي يعني, لأن الخسسان بسرعة بيسبب ترهلات في الجلد وسيلوليتتجربتي مع انقاص الوزن Sad

اتمنى تكونوا استفدتوا من تجربتي study Smile
https://fatoka.ahlamontada.net

تجربتي مع انقاص الوزن - انقصت وزني بطريقة صحية وسليمة
صفحة 1 من اصل 1